Om skolan och pedagogisk kompetens
Jag undrar, har Claes Eriksson möjligen en poäng i att den finländska skolan, som inte är så dum, oftast finner att den skola som är närmast eleverna är den som är bäst?
Kommunalisering av skolan - liksom privatiseringen senare - har med säkert INTE bidragit till ökad jämlikhet mellan skolor i olika delar av landet, eller ens skolor inom samma kommun.
Men det som fattas är kanske en tydlig uppföljningsapparat? Och en faktor att titta på då borde vara vilken pedagogisk budget verksamheten har. Löner till lärare är det som enskilt försämrats MEST sedan läroplansförändringarna i slutet av sextiotalet och början av sjuttiotalet. Därtill borde det vara ganska enkelt att mäta hur stor andel av verksamhetsbudgeten som är avsatt till det rent pedagogiska arbetet, med material och andra resurser utöver lärarna.
Det är t ex ett väl känt fenomen att andelen legitimerade och fackutbildade lärare är lägre i privat skolverksamhet (se länk till skolverkets statistik nedan). Detta betyder i sig inte att en enskild outbildad lärare är värdelös, men det finns samtidigt forskning som tydligt visar att utbildningskompetens som lärare är det som avgör hur bra eller dålig lärarens förmåga är till att förmå eleverna lära IN.
NOT; vem som helst kan lära UT något de själva har kunskap om, men det är meningslöst om man inte samtidigt förmår eleverna att lära IN.
Det är en grundläggande pedagogisk truism som den outbildade läraren - om än med goda fackkunskaper - sällan besitter i motsvarande utsträckning som de fackutbildade lärarna.
När man sen jämför resultaten i privata och kommunala skolor så blir den socioekonomiska strukturen viktig att ta hänsyn till. Jag har själv sett tydliga exempel på hur barn till akademiskt lagda och pådrivande föräldrar som läst mycket sagor för sina barn har ett helt annat förhållningssätt till barnets lärande än den som saknar det intresset - och att få, eller inte få det stödet hemma betyder mycket för skolresultaten.
Därmed behöver detta belysas tydligt när man jämför kommunala och privata skolors resultat. Vilken av dessa två kategorier föräldrar dominerade i den lyckade privat drivna skolan, respektive den kommunala skolan med dåliga elevresultat?
Det skulle vara intressant att studera hur många sagoböcker barnen fick höra under sina småbarnsår - som ett enkelt mått som duger för jämförelse för elevens förutsättningar till att lära IN. Och föräldrarnas engagemang i barnens läxor ger ett minst lika intressant bidrag till förståelsen för hur barnet sedan i högre åldrar förmår att lära sig på egen hand, utan direkt styrning av en lärare som ägnar sig primärt åt att lära UT.
Förutom att jämföra skolor som enheter med varandra, så behöver man också resonera om hur undervisningen inom enskilda klasser fungerar. I en skola där alla ska ges samma möjligheter att lyckas, så riskerar man att tappa två av tre grupper; de med sämst förutsättningar, och de med bäst förutsättningar att ”lyckas” i skolan.
Det KAN bli så att den skolan blir en skola för ”de medelmåttiga”. De med sämst förutsättningar hänger inte med, och de med bäst förutsättningar tappar intresset för att det går för långsamt.
Men detta är inget skäl till att segregera skolan baserat på förmåga - tvärtom!!!
Det GÅR att driva likvärdig utbildning även i dessa spridda grupper - men det kräver en pedagogisk grundplan, och en förståelse mellan skillnaden på att lära UT som lärare, och att lära IN som elev.
Det allra enklaste exemplet för att förstå riktigheten i denna tes är att försöka förklara något du själv förstått för någon annan. Den som inte förstod tidigare, kan med din hjälp bli bättre. Och du, själv, får genom övningen i att berätta för någon annan en helt annan fördjupad förståelse av den kunskap du hade från början.
Jag har sett det hos elever i grundskolan, och jag har upplevt det hos mig själv som instruktör och lärare inom industrin; det jag kan, blir jag expert på efter att ha fört min kunskap vidare till andra.
Helt enkelt för att jag fått möjligheten att tillämpa min kunskap genom att lära UT!
Se nedan för lite intressant input. Det är sällan som svaret på en fråga kan tecknas bara i svart eller vitt...
;)
Eva Myrberg:
http://hdl.handle.net/2077/16820
Skolverkets rapport:
https://sswww.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65874a/1553961956522/pdf2260.pdf
Skolverket statistik:
https://www.skolverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/pressmeddelanden/2020-03-12-nastan-var-tredje-larare-i-grundskolan-ar-obehorig
Kommentarer
Skicka en kommentar